מסחר במטבעות וירטואליים

קריפטו

מטבע קריפטו הוא מטבע וירטואלי שאינו מונפק או נשלט על ידי הבנקים כמו המטבעות שכולנו למדנו להכיר לאורך השנים. שלא כמו מטבעות ושטרות שבהם אנו משתמשים למטרת יום יומיות, מטבעות וירטואליים מאוחסנים באמצעים דיגיטליים כמו תוכנות, יישומים ורשתות שנבנו ותוכננו במיוחד לשם מטרה זו.  

מה הם מטבעות קריפטו ?

את מטבעות הקריפטו ניתן לרכוש או להרוויח והם מונפקים באמצעות שימוש באלגוריתם מיוחד. לכל מטבע קריפטו יש קוד פתוח מורכב ספציפי ושני מפתחות – מפתח ציבורי שמאשר את קיומו של המטבע והזיהוי הייחודי שלו ומפתח פרטי שהוא מעין קוד סודי שנמצא בבעלות של המטבע בתוך ארנק דיגיטלי. את הארנק מגדירים באמצעות תוכנות או יישומים כאשר המשתמש יכול לעשות שימוש במטבע לטובת רכישת סחורה או שירות ולמטרת סחר במטבעות עצמן. כאשר השלום מתבצע, בעלי המטבעות נדרשים לאמת את אמינות המטבע באמצעות המפתח הפרטי ולאחר מכן העסקה עוברת לאישור באמצעות המפתח הציבורי ובהינתן האישור, ההעברה מתבצעת.

סוגי מטבעות קריפטו

ישנם 2 סוגים עיקריים של מטבעות קריפטו – מרוכזים ומבוזרים. למטבעות קריפטו מרוכזים ישנו מנהל שהוא בדרך כלל גם המנפיק של אותו מטבע. קיימת מערכת מטבעות מסודרת שדומה מאוד לאופן שבו מתנהלים הבנקים. הסוג הנוסף הוא מטבעות קריפטו מבוזרים שאיננה נמצאת תחת ניהול של מנהל או בפיקוח של צד שלישי. בקשה לעסקה במטבעות מבוזרים מועלת לרשת אשר מורכבת ממספר רב של צמתים שיש לעבור והעסקה מקבלת אישור. לאחר האישור, לא ניתן לבטל את העסקה והיא נרשמת במערכת. כיוון שאין מנהל מרכזי, הדבר מאפשר שקיפות גדולה יותר בין הצדדים ואף הורדה בעלות העסקה. עם זאת, צריך לזכור שבגלל היעדר סמכות שמבקרת את התהליך, קיים חשש לשימוש לא חוקי במטבעות אלה. 

יתרונות וחסרונות של מטבעות וירטואליים

אחד היתרונות של מטבע קריפטו הוא נושא הנוחות  – מדובר בפעולה מהירה וקלה שמבוססת על שימוש ברשת זמינה בכל עת (מאוד יעיל כאשר מדובר בביצוע עסקאות בינלאומיות). מטבעות קריפטו מבוזרות גם כאמור אינן מצריכות מתווכים, מה שמאפשר עסקאות בעלויות נמוכות יותר והימנעות מאפשרות של חוסר ישירות בין הצדדים. קיימים גם חסרונות לשימוש במטבעות וירטואליים. מדובר בשיטה שעדיין נחשבת ללא מספיק מקיפה ושיטתית שלא עובדת עדיין לגמרי בצורה חלקה ומעכבת תהליכים של עסקאות. בסיטואציה שבה לא קיים פיקוח של מנהל מרכזי, הסבירות של הלבנות הון וביצוע עסקאות לא חוקיות עולה. הערכים של מטבע קריפטו הם גם מאוד תנודתיים והסיכוי להפסדים גבוה יותר. קיימת גם בעיה של אבטחה כאשר משתמשים במטבעות וירטואליים ובכל עת, נעשים מאמצים לשפר טכנולוגיות הצפנה ומניעה של דליפת מידע מהמערכות. 

אילו מטבעות קריפטו קיימים כיום?

ישנן בערך 2000 סוגים של מטבעות וירטואליים כיום שנמצאים במחזור העסקים ברחבי העולם. עם זאת, לא כולם בסדר גודל כה מהותי המהווה השפעה על התחום. לביטקוין שהושק ב – 2008 יש את ערך השוק הגבוה ביותר מבין מטבעות קריפטו אחרים וישנם לא מעט מטבעות שמבוססים ונגזרים מסוג מטבע זה. מטבע קריפטו נוסף הוא אתריום – מגיע שני בשוויו לאחר הביטקוין והוא הושק ב – 2015. השימוש במטבע זה נעשה לא מעט בעסקאות של חוזים חכמים שבהם יש אכיפה אוטומטית ללא הצורך במנפיק רשמי או מנהל של המערכת. מטבע נוסף הוא ETC שהופק בשנת 2016 וגם בו קיים היתרון של שימוש בחוזה חכם. הפקת מטבע זה הייתה לתת פתרונות לכל אותם משתמשים שאינם מעוניינים לעשות שימוש ב"מזלג קשיח" שיוצר על ידי Ethereum. מטבע מוכר נוסף הוא הליטקוין שהופק בשנת 2011 והוא מבוסס על אותה מערכת כמו הביטקוין והוא מאפשר כרייה מהירה ואחסון יעיל במיוחד של המטבעות. אחד היתרונות של ליטקוין הוא צמצום הזמן שלוקח לבצע את העסקה (מהווה את אחד החסרונות של ביטקוין). ביטקויון קאש הוא מטבע קריפטו שהופק בשנת 2017 במטרה לתת פתרון למגבלת גודל החסימה המרבית של המטבע. הגדלת מגבלת גודל החסימה מאפשרת הוזלה מהותית של עמלות שנגבות מהמשתמשים. מונקו הוא מטבע שהונפק בשנת 2014 במטרה לאפשר ריכוזיות של עסקאות שמבוצעות במטבעות וירטואליים והוא מבוסס על מערכת עיבוד עסקאות שפותרת גם את הבעיה של יכולת ההרחבה של עסקאות.

קצת עלינו

אנחנו ב – sales book  חורטים על דגלנו פרסום תוכן מעשיר בתחום הכלכלה.
אנחנו מאמינים שעם השכלה כלכלית נכונה השמיים הם הגבול.

כתבות אחרונות

רוצים להשאר מעודכנים?

הרשמו עכשיו לרשימת התפוצה שלנו כדי לקבל את כל העדכונים הכי חמים!

התוכן באתר אינו מהווה תחליף ליעוץ מקצועי